مکمل ها

علت بروز در یبوست کودکان

علت بروز در یبوست کودکان

علت بروز در یبوست کودکان

یکی از علت‌هایی که بیشتر والدین به خاطر آن به پزشک مراجعه می کنند یبوست در کودکان است.

یبوست  یک مشکل کلی است که ممکن است در تمام سنین اتفاق بیفتد و عوامل مختلفی نیز وجود دارد که باعث به وجود آمدن آن می‌شوند.

در حالت عادی و طبیعی باید حداقل کودکان روزی یک بار عمل  دفع مدفوع را انجام دهد اگر تعداد دفعات مدفوع در طول هفته  از سه یا چهار بار کمتر باشد می‌توان گفت که کودک به یبوست مبتلا شده است.

علت اصلی بروز یبوست در بین کودکان

زمانی که مراحل دفع‌مدفوع به کندی انجام می‌شود مدفوع سفت و خشک می‌شود و نتیجه آن برو یبوست است، که علت های مختلفی وجود دارد که باعث یبوست در کودکان میشود مانند:

دیر به دیر دستشویی رفتن:

به هر دلیلی ممکن است که کودکان از رفتن به دستشویی امتناع کنند و دیر به دیر به دستشویی بروند، شاید به دلیل ترس از دستشویی باشد یا هر دلیل دیگر ممکن است مانع دستشویی رفتن در بین کودکان باشد همچنین ممکن است در دفعات قبل احساس درد را برای دفع مدفوع تجربه کرده باشند و و ترس  تجربه دوباره آن درد را داشته باشند و بههمین دلیل از دستشویی رفتن خودداری می کنند.

نداشتن رژیم غذایی مناسب:

اگر رژیم غذایی کودکان فقط حالت جامد داشته باشند یا از حالت مایع به حالت جامد تغییر پیدا کند ممکن است نتیجه آن بروز یبوست باشد همچنین باید در رژیم غذایی کودکان به مقدار کافی میوه جات و سبزیجات وجود داشته باشد که بتواند به مقدار کافی فیبر دریافت کنند در این صورت اگر نتواند به میزان لازم فیبر را دریافت کنند ‏ با یبوست مواجه می شوند.

ابتلا به برخی بیماری ها و استفاده از برخی داروها:

وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای یا اختلال در سیستم گوارش می‌تواند یکی از علت‌های بروز یبوست باشد البته این موضوع در بین کودکان به ندرت اتفاق می افتد اما استفاده از برخی داروها می‌تواند عوارضی مانند یبوست را به همراه داشته باشد.

سابقه خانوادگی:

در بین برخی از کودکان که دچار یبوست هستند ممکن است اعضای خانواده آن‌ها هم دچار یبوست مزمن باشد بنابراین می توان گفت که یبوست می تواند به عوامل ژنتیکی نیز بستگی داشته باشد.

آموزش زود هنگام دستشویی رفتن:

برخی از والدین در سنین پایین به کودکان آموزش می دهند تا به دستشویی بروند که ممکن است کودک سرکشی کرده و به دستشویی نرود، در این شرایط سخت گیری والدین بیشتر می شود و نوعی لجباز به وجود می‌آید که ممکن است کودک نیاز به دفع مدفوع را نادیده بگیرد و این کار باعث بروز یبوست میشود.

علائم نشان دهنده یبوست در کودکان

یبوست یکی از مشکلات رایج در بین کودکان است که در بیشتر مواقع به راحتی رفع می‌شود.

مهمترین علائمی که یبوست از خود نشان می دهد:
  • دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته
  • سفت و خشک بودن مدفوع
  • دردناک بودن حرکات روده
  • درد معده
  • ترشح مدفوع در لباس زیر
  • وجود خون در سطح مدفوع

تمامی این علائم نشان دهنده وجود یبوست است در بین کودکان و حتی بزرگسالان است، به همین دلیل ممکن است کودکان با احساس درد در هنگام مدفوع از دفع آن جلوگیری می کنند و این حالت باعث بروز علائمی در کودکان می‌شود به طور مثال کودکان مداوم به خود می پیچند و یا باسن خود را عقب و جلو می کند و سعی می کند که مدفوع خود را نگه دارند.

در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از برخی روش ها و تغییر در رژیم غذایی و استفاده از مکمل های دارویی این مشکل را در بین کودکان برطرف کرد.

 راه های پیشگیری و درمان یبوست در کودکان

راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری کند و با استفاده از این روش ها می توان علائم ناخوشایند یبوست را کاهش داد:

ابتدا می توانید رژیم غذایی کودک خود را سرشار از میوه و سبزیجات کنید تا به مقدار کافی فیبر دریافت کند سپس باید میزان مایعات مصرفی کودکان را افزایش دهید و آنها را تشویق کنید که ورزش کنند و فعالیت‌های بدنی نیز داشته باشد.

همچنین سعی کنید به آنها آموزش دهید تا در هنگام احساس نیاز به دستشویی سریع اقدام کنند و خود را نگه ندارد به خصوص در هنگام دفع مدفوع در صورت احساس نیاز سریع به دستشویی بروند و هیچ وقت کودکان را به خاطر کثیف کردن لباس زیر خود مجازات نکنید در عوض آنها را تشویق کنید تا به راحتی به دستشویی بروند، این مجازات می تواند از دستشویی رفتن کودکان جلوگیری کند.

اگر کودک شما از داروی خاصی استفاده می کند که احتمال بروز یبوست را افزایش می‌دهد بهتر است با پزشک مشورت کنید تا یک داروی جایگزین برای آن را انتخاب کنند.

 تاثیرات شیر خشک بر روی یبوست نوزاد

معمولاً نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار یبوست می شوند زیرا هضم شیر مادر بسیار راحت تر از شیر خشک است ولی هضم شیر خشک زمان بیشتری نیاز دارد و عبور آن از مجرای گوارشی زمان بیشتری می‌خواهد به همین دلیل ممکن است که مصرف شیر خشک باعث بروز یبوست در نوزادان شود.

 همچنین شیر خشک دارای غلظت زیادی است و در ترکیبات آن لاکتوز وجود دارد.

ضربه نوزادان بی قراری در هنگام دفع مدفوع و کم شدن اشتها از دو روز می‌تواند نشان‌دهنده بروز یبوست باشد که این علائم بیشتر در بین نوزادانی است که از شیر خشک تغذیه می کنند.

در هنگام استفاده از شیرخشک اگر مایعات و فیبر در غذای کودک کم باشد ممکن است که خطر ابتلا به یبوست در بین نوزادان افزایش پیدا کند.

 درمان یبوست با دارو

امروزه داروهای مختلفی وجود دارد که می تواند یبوست را درمان کند اما بهتر است برای استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید و تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید.

به طور کلی داروهای زیر برای درمان یبوست به کار گرفته می شود:
  • پودر پوسته اسفرزه موسیلیوم ایران داروک 7 ساشه
  • کپسول ژلاکس ۱۰۰۰ (روغن کرچک) دانا
  • پودر دینه برن دینه ۲۵۰ گرم
  • شربت لاکسی هرب باریج اسانس
  • موسیلیوم گیاهی ایران داروک مخصوص یبوست دوره حاملگی
  • کپسول رولاکس قائم دارو
  • شربت فیژان رازک
  • قرص سی لاکس دینه

خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

شیر خشک برروی یبوست تاثیر دارد ؟

معمولاً نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار یبوست می شوند زیرا هضم شیر مادر بسیار راحت تر از شیر خشک است ولی هضم شیر خشک زمان بیشتری نیاز دارد و عبور آن از مجرای گوارشی زمان بیشتری می‌خواهد به همین دلیل ممکن است که مصرف شیر خشک باعث بروز یبوست در نوزادان شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *