مکمل ها

علت بوی بد دهان چیست

علت بوی بد دهان چیست

علت بوی بد دهان چیست؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه های ارتباطی با دیگران صحبت کردن است. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان  اهمیت زیادی دارد. زیرا تاثیر زیادی در ارتباط گرفتن با دیگران دارن.

در برخی شرایط ممکن است فرد به طور کامل بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند اما باز هم دهان بوی بد بدهد. در چنین شرایطی فرد تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد.

علت های مختلفی وجود دارد که  باعث بروز بوی بد دهان می شود. در ادامه قصدر داریم علت های مختلف بوی بد دهان را بیان کنیم، و روش های درمان آن ها را بیان کنیم.

چرا دهان انسان بوی بد میگیرد؟

وجود بوی بد دهان  باعث می شود تا در ارتباط گرفتن با دیگران دچار مشکل شوید، و هر لحظه استرس این را داشته باشید که نکند در هنگام صحبت کردن با دیگران  بوی بد دهانتان آزار دهنده باشد. به همین دلیل ممکن است استرس بوی بد دهان موجب کاهش ارتباطات شما شود.

وجود بوی بد دهان علت های مختلفی دارد، رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان یکی از علت های به وجود آمدن بوی بد است. همچنین باقی ماندن  مواد غذایی در لا به لای دندان ها باعث به وجود آمدن بوی بد میشود.

پوسیدگی دندان یا وجود بیماری های لثه یکی دیگر از علت های به وجود آمدن بوی بد دهان است.

گاهی اوقات وجود یک جسم خارجی در بینی و مسدود کردن حفره بینی می تواند باعث بروز بوی بد دهان  شود.

در کنار تمامی موارد گفته شده، دلایل دیگیر وجود دارد که  باعث بروز بوی بد دهان می شود:
  • استفاده از تنباکو و توتون
  • خشکی دهان
  • کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی
  • استفاده از داروهای مخصوص برای بیماری قلبی  یا داروهای شیمی درمانی
  • وجود عفونت در گلو و سینوس
  • ابتلا به بیماری های کبدی و گوارش مانند رفلاکس معده
  • وجود بیماری دیابت
  • ابتلا به بیماری انسداد روده
  • وجود بیماری های عفونی دستگاه تنفسی

بوی بد دهان دارای چند نوع است؟

اولین قدم برای از بین بردن بوی بد دهان، شناخت علت آن است. بنابراین بهتر است بتدا به دنبال علت به وجود آمدن بوی بد دهان باشید. به طور کلی بوب بد دهان دارای دو نوع است:

بوی بد موقتی دهان:

این نوع بوی بد دهان اگر درمان نشود، خود به خود به طور موقت از بین میرود، اما بهتر است باز هم درمان شود زیرا ممکن است دوباره به وجود آید. بوی بد دهان بعد از خواب از این نوع بوی بد موقتی است.

بوی بد دائمی دهان:  

وجود بوی بد دائمی دهان معمولا نشان دهنده وجود عفونت در بدن است. در صئرت دائمی بودن بوی بد دهان حتما باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

چه ورش های برای تشخیص علت بوی بد دهان وجود دارد؟

معمولا به راحتی می توان بوی بد دهان را تشخیص داد اما روش های مختلفی نیز برای تشخیص بوی بد دهان وجود دارد. یکی از روش های تشخیص استفاده از هالیمتر است، هالمیتر یک دستگاه است که میزان  سولفور موجود در بزاق را اندازه گیری می کند. سایر روش ها :

کروماتوگرافی گاز

تست بتاگلاکتوزیداز

آزمایش  BANA

چه درمانی برای بوی بدن دهان وجود دارد؟

برای درمان بوی بد دهان روش های مختلفی وجود دارد، اما یکی از مهم ترنی و اصلی ترین راه درمانی برای از بین بردن بوی بد دهان رعایت بهداشت دهان و دندان است.

روش های تاثیر گذار برای درمان بوی بد دهان:

مسواک زدن:

توصیه می شود در طول روز 2 بار مسواک بزنید، همچنین در کنار مسواک کشیدن نخ دندان  بسیار اهمیت دارد. زیرا مسواک به تنهایی نمی تواند مواد غذایی موجد در بین دندان را از بین ببرد. بنابراین استفاده از نخ دندان  در کنار مسواک تاثیر بسزایی در درمان  بوی بد دهان دارد.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید توصیه می شود در طول روز 2 الی 3 بار دندان های خود را بشویید.

جلوگیری از خشک شدن دهان:

مصرف  روزانه ی آب به مقدار کافی می تواند از خشک شدن دهان جلوگیری کند. همچنین برای جلوگیری از بروز خشکی دهان  از مصرف الکل خودداری کنید.

جویدن آدامس:

اگر به طور مداوم احساس می کنید دهانتان بو می دهدف توصیه می شود برای کاهش بوی بد از آدامس های قندی استفاده کنید.

بعد از خوردن غذا نخوابید:

اگر دلیل به وجود آمدن بوی بد دهان شما رفلاکس معده باشد، بهتر است بعد از غذا خوردن به مدت  2 الی 3 ساعت دراز نکشید. همچنین سعی کنید از داروهای مناسب برای درمان رفلاکس معده استفاده کنید.

 رژیم غذایی :

سعی کنید در رژیم غذایی خود از غذاهایی که بو دارند به  طور مداوم استفاده نکنید.

استفاده از مسواک زبان: ممکن است تجمع باکتری ها و انواع مواد غذایی و سلول های مرده بر روی زبان، باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شود. به همین دلیل بهتر است از مسواک زبان استفاده کنید.

مصرف برخی داروها:

در صورت وجود بوی بد دهان با تجویز پزشک سعی کنید، از  داروهای مسدود کننده H2 و مهار کننده پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم استفاده کنید.

استفاده از خوشبوکننده های طبیعی:

برای کاهش بوی بدن دهان می توانید از خوشبو کننده های طبیعی استفاده کنید مانند:

  • جویدن چای سبز
  • جویدن جعفری تازه
  • خوردن سیب
خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *