مکمل غذایی, مکمل ها

علائم و نشانه های کمبود ویتامین A و راه درمان آن

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین آ داریم

علائم و نشانه های کمبود ویتامین A و راه درمان آن

همیشه بدن انسان نمی تواند به خوبی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت کند و در این شرایط با کمبود ویتامین ها مواجه می شود، ویتامین a یکی از ویتامین های محلول در چربی است که بسیار برای بدن ضروری است و این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد.

امروز کمبود این ویتامین در کشورهای توسعه یافته کمتر یافت می شود اما متاسفانه کمبود آن در سایر کشورها به میزان زیادی وجود دارد که بهتر از برای درمان این مشکل ابتدا علائم کمبود ویتامین ای را شناسایی کنید و بعد از آن به دنبال روشی برای جبران این کمبود باشیم.

چه علائمی نشان دهنده کمبود ویتامین a در بدن هستند؟

  • خشکی پوست
  • شب کوری
  • خشکی چشم
  • عفونت حلق و قفسه سینه
  • تاخیر در رشد
  • ناباروری

کمبود ویتامین آ چه تاثیری بر روی شب کوری دارد؟

کمبود شدید ویتامین آ می تواند باعث بروز شب ‌کوری شود که این مسئله امروزه بیشتر در بین کشورهای در حال توسعه شیوع پیدا کرده است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر شخصی دچار شب کوری است باید میزان زیادی از ویتامین ‏a را مصرف کند، که می‌تواند این ویتامین را به‌صورت غذا و مکمل دریافت کنند.

شب کوری یکی از علائمی است که به دلیل کمبود ویتامین به وجود می‌آید و مصرف به اندازه این ویتامین می‌تواند موجب حفظ سلامت چشم شود.

 کمبود ویتامین A چگونه باعث ناباروری میشود؟

یکی از ویتامین هایی که نقش مهمی در تولید مثل زنان و مردان دارد و باعث رشد مناسب نوزاد می‌شود ویتامین A است و یکی از نشانه‌های کمبود این ویتامین در بدن ناباروری در زنان و مردان است.

کمبود ویتامین A در بین خانم ها می تواند مشکلاتی را در بارداری به وجود آورد و ممکن است که جنین آنها دچار نارسایی مادرزادی شود، همچنین مردانی که عقیم هستند به میزان زیادی استرس اکسیداتیو در بدن دارند و همین دلیل به مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارند، ویتامین A نقشه آنتی اکسیدان را در بدن ایفا می‌کند.

کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند خطر سقط جنین را نیز به همراه داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد که  زنانی که دارای چندین سقط جنین بوده‌اند میزان ویتامینA  در بدن آنها بسیار پایین بوده است.

در نتیجه اگر زنان و مردان به اندازه کافی ویتامین A را دریافت نکنند با مشکلات باربری روبرو خواهند شد.

 کمبود ویتامین آ چه تاثیری بر روی خشکی پوست دارد؟

خشکی پوست یکی از علائم و نشانه های کمبود ویتامین آ در بدن است زیرا این ویتامین نقش موثری در تشکیل و ترمیم سلول های پوستی دارد و به ترمیم التهاب ناشی از مشکلات پوستی کمک می کند.

کمبود این ویتامین در بدن باعث به وجود آمدن اگزما و انواع مشکلات پوستی می‌شود که اگزما می‌تواند خشکی و خارش و التهاب پوست را به همراه داشته باشد، اما می‌توان این مشکلات را با جبران کمبود ویتامین آ در بدن از بین برد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خشکی پوست دلایل بسیار مختلفی دارد که ممکن است یکی از دلایل بروز آن کمبود ویتامین آ باشد.

 کمبود ویتامین آ چگونه باعث تاخیر در رشد میشود؟

تاخیر در رشد کودکان یکی از نشانه های کمبود ویتامین A است، زیرا این ویتامین بسیار برای رشد  بدن انسان ضروری است و اگر کودکان به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نکنند با تاخیر در رشد مواجه می شوند.

استفاده از مکمل هایی که دارای ویتامین آ هستند بسیار در رشد بهتر کودکان تاثیر دارند به همین دلیل توصیه می شود که در سنین رشد به میزان این ویتامین در بدن توجه شود تا اگر کودکی با کمبود این ویتامین مواجه است با مصرف انواع مکمل ها آن را برطرف سازد زیرا کمبود آن رشد کودکان را به تاخیر می‌اندازد، و می‌توان گفت که ویتامین آ بسیار برای رشد بدن ضروری است و وجود آن می تواند رشد بدن را به بهترین شکل افزایش دهد.

 آیا کمبود ویتامین آ باعث عفونت حلق و قفسه سینه میشود؟

اگر شما به طور مکرر دچار عفونت می شوید به خصوص در ناحیه قفسه سینه می توان گفت که این مشکل نشان دهنده کمبود ویتامین آ در بدن شما است، افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه باشند شدت عفونت و میزان ابتلا آنها بیشتر از سایر افراد است.

توصیه می شود که اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با کمبود ویتامین آ مواجه هستید حتماً باید از مکمل های ویتامین آ استفاده کنید، اما باید از این موضوع اطمینان پیدا کنید که میزان این ویتامین در بدن شما کم است.

کمبود ویتامین آ چه در کودکان و چه در بزرگسالان خطر ابتلا به انواع عفونت ها را افزایش می‌دهد اما اگر این ویتامین به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد می‌تواند در برابر عفونت ها از بدن محافظت کند و خطر ابتلا را کاهش دهد.

 کمبود ویتامین A چه تاثیری بر روی خشکی چشم دارد؟

اختلال و مشکل در چشم و بینایی یکی از شایع‌ترین و شناخته ترین مشکلاتی است که به دلیل کمبود ویتامین آ به وجود می آید، همچنین کمبود این ویتامین در شرایط حاد می‌تواند باعث از دست رفتن بینایی یا از بین رفتن قرنیه چشم شود.

خشکی چشم به معنای عدم توانایی چشم برای تشکیل اشک است که از علائم اصلی کمبود ویتامین آ در بدن است اما می‌توان این مشکل را با مصرف انواع مکمل ها بهبود داد.

متأسفانه کودکانی که در هند، آفریقا و جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند به اندازه کافی ویتامین ها را دریافت نمی کنند و بیشتر از دیگران در معرض خشکی چشم قرار می گیرند و ممکن است که این شرایط باعث نابینایی آنها شود، اما اگر دوز بالایی از این ویتامین استفاده شود می تواند خشک چشم را تا حدودی کاهش دهد.

 چه روش هایی برای جبران کمبود ویتامین آ وجود دارد؟

ویتامین آ برای بدن بسیار ضروری است و فواید زیادی برای بدن دارد در کنار فوایدی که برای بدن دارد،کمبود آن نیز بسیار به بدن آسیب می رساند، به همین دلیل باید روش هایی را پیدا کرد تا بتوان از کمبود این ویتامین در بدن جلوگیری کرد و اگر بدن با کمبود ویتامین آ مواجه است با انجام برخی روش ها آن را جبران کرد.

منابع طبیعی و غذایی زیادی وجود دارد که می‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کند مانند:
  • کدو تنبل
  • هویج
  • کلم
  • اسفناج
  • کاهو
  • سبزی خوردن

با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود می توانید از کمبود ویتامین جلوگیری کنید و اگر دارای کمبود ویتامین a هستید با مصرف این مواد غذایی در کنار برخی مکمل ها می توانید این کمبود را در بدن خود جبران کنید.

مکمل های ویتامین A:

قرص ویتامین آ شاری
پرل آ-ویتین
آمپول اسوه-ویتامین آ
قرص جویدنی ویتامین آ-آریا

کپسول سافت ژل ویتامین آ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *