مکمل غذایی, مکمل ها

علائم کمبود زینک در بدن

علائم کمبود زینک در بدن

زینک جزء آن دسته از مواد معدنی است که بر روی عملکرد بیشتر اعضای بدن تاثیر دارد و کمبود آن می توانند تاثیر منفی را بر روی عملکرد بدن بگذارد.

متاسفانه امروزه کمبود زینک در بین افراد مختلف گسترش پیدا کرده و باعث بروز برخی بیماری‌ها می‌شود، همچنین شخصی که دارای کمبود زینک باشند دیگر بدن آن توانایی تولید سلول های سالم و جدید را ندارد.

علائم و نشانه های کمبود زینک در بدن:

  1. از دست دادن اشتها
  2. رشد ضعیف در کودکان
  3. اختلالات رفتاری
  4. ضعیف شدن مو ها
  5. اسهال مداوم
  6. مشکلات پوستی
  7. مشکلات بینایی

کمبود زینک چه تاثیری بر روی بینایی دارد؟

زینک یکی از مواد مغذی است که برای بینایی انسان ضروری است، و مقدار زیاد آن در بخش از شبکیه چشم وجود دارد.

کمبود زینک می تواند باعث ضعیف شدن دید درشب شود همچنین آب مرواریده ابری را به وجود می‌آورد.

استفاده از مکمل های زینک می تواند مانع از بین رفتن بینایی در سالمندان شود.

وجود مشکلات بینایی در چشم انسان می تواند بیانگر کمبود زینک در بدن باشد در این صورت می توان با مراجعه به پزشک و استفاده از مکمل‌های زینک این مشکل را برطرف کرد.

علائم کمبود زینک در بدن

قرص زینک برای چی خوبه

کمبود زینک چه مشکلات پوستی را به وجود می‌آورد؟

یکی دیگر از علائم شایع کمبود زینک در  بدن امروزه مشکلات پوستی است.

اگر سطح زینک در بدن انسان کم باشد مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما، پسرویازیس و پوسته پوسته شدن پوست به وجود می آید، همچنین ممکن است که کمبود زینک در بدن باعث کمرنگ ‌تر شدن رنگ پوست شود زیرا زینک به تولید کلاژن کمک میکند که برای پوست سالم و بهبود زخم های پوستی مفید است.

زینک در ساختار و پروتئین و غشای سلول ها وجود دارد و می‌تواند از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند.

اگر شما به طور مداوم دچار مشکلات پوستی میشود می توان گفت که بدن شما با کمبود زینک روبه ‌رو است، در چنین شرایطی می توانید برای برطرف کردن این مشکل از مکمل های زینک استفاده کنید یا از کرم‌ها و لوسیون‌های استفاده کنید که در ترکیبات آنها از زینک استفاده شده باشد.

کمبود زینک چه ارتباطی با اسهال مداوم دارد؟

یکی از علائم نشان دهنده کمبود زینک در بدن اسهال مداوم و شدید است همچنین کمبود زینک باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشود و پاسخ ایمنی بدن را تغییر میدهد.

در شرایطی که بدن با کمبود زینک مواجه باشد سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و خطر ابتلا به عفونت هایی که باعث ایجاد اسهال می شوند افزایش پیدا می کند به ویژه در کودکان، همچنین کمبود زینک می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های دستگاه گوارش قرار دهد.

کمبود زینک می تواند باعث ایجاد تغییر در تغذیه شود که ارتباط مستقیمی با بیماری اسهال دارد.

استفاده از مکمل های حاوی زینک در افرادی که دچار کمبود زینک هستند و با مشکل اسهال مداوم روبرو هستند بسیار تاثیرگذار است و می تواند یک راهکار برای پیشگیری از بروز برخی عوارض را داشته باشد و به مرور زمان اسهال را از بین ببرد.

 کمبود زینک چه تاثیری بر روی موی انسان دارد؟

از علائم شایعه کمبود زینک در بدن ضعیف شدن موها است.

 کمبود این ماده در بدن باعث تضعیف سلول‌های پوستی سر می‌شود و مشکلاتی را برای مو به وجود می‌آورد مانند خشکی مو، شکنندگی ساقه مو و ناهنجاری های ساختاری مو، همچنین کمبود زینک می تواند بر روی موهای ابرو و مژه ها تاثیر گذار باشد.

پایین بودن سطح زینک باعث کم کاری تیروئید می شود و در نتیجه ریزش مو را به همراه دارد.

اگر شما  با ریزش موی شدید مواجه هستید و اگر سایر مشکلات را تجربه کرده باشید ممکن است بدن شما با کمبود زینک مواجه باشد، در این شرایط با استفاده از مواد غذایی و مکمل هایی که دارای زینک هستند می توانید این کمبود را جبران کنید و عوارض ناشی از کمبود زینک را کاهش دهید تا به مرور زمان آن را درمان کنید.

کمبود زینک چه اختلالات رفتاری را به وجود می آورد؟

کمبود زینک در بدن می‌تواند اختلالات روانپزشکی مختلفی را به وجود آورد مانند زوال عقل، اختلالات روانی و اختلالات اضطرابی، که یکی از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که به دلیل کمبود زینک به وجود می‌آیند.

زینک یک ماده مغذی ضد استرس است که کمبود آن در بدن باعث بروز نوسانات خلقی میشود همچنین اگر کمبود آن به موقع درمان نشود می تواند باعث به وجود آمدن اختلال کمبود توجه بیش فعالی شود.

اگر زینک به میزان لازم در بدن وجود داشته باشد می‌تواند باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب شود.

کمبود زینک در بدن می‌تواند باعث بروز اختلالات رفتاری زیر شود:

  • اضطراب
  • عصبانیت
  • افسردگی
  • خلق و خوی تکراری
  • اعتماد به نفس پایین
  • ترس ناگهانی

کمبود زینک چه تاثیری بر روی رشد کودکان می گذارد‌؟

زینک یکی از مواد مغذی موثر در رشد طبیعی کودکان است و برای رشد سلولی و سوخت و ساز بدن بسیار ضروری است.

کمبود زینک در بدن می تواند از رشد مناسب کودکان جلوگیری کند و سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف ‌کند و خطر ابتلا به برخی بیماری ها و عفونت ها را  در بدن آنها افزایش دهد، همچنین کمبود زینک در بدن کودکان می تواند از رشد طبیعی قد و وزن کودکان جلوگیری کند و در نتیجه باعث تاخیر در بلوغ جنسی آنها شود.

ضعیف شدن روند رشد کودکان یکی از علائم بارز کمبود زینک در بدن است.

استفاده از مکمل زینک می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کند و از نارسایی رشد کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی جلوگیری می کند، همچنین زینک مورد نیاز نوزاد از طریق شیر مادر تامین می‌شود به همین دلیل تغذیه مادران و دریافت زینک به مقدار کافی در دوران شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا کمبود زینک باعث از دست دادن اشتها میشود؟

یکی از علائم کمبود زینک در بدن از بین رفتن اشتها است البته هنوز علت اصلی این موضوع مشخص نشده اما کمبود زینک بر روی انتقال دهنده های عصبی در بخش‌های مختلف مغز تاثیر می گذارد و این موضوع باعث می‌شود تا اشتهای افراد تحت تاثیر قرار بگیرد همچنین در بدن انسان می تواند حس بویایی و چشایی افراد را کاهش دهد و در نتیجه باعث به وجود آمدن اختلالاتی در این زمینه می‌شود و کاهش اشتها و کاهش وزن را به همراه دارد.

از آن جایی که کاهش اشتها یکی از علائم کمبود زینک در بدن است، که استفاده از مکمل های زینک میتوان به مدت دوماه کسانی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند را بهبود دهد.

مکمل، قرص و شریت حاوی زینک:

  1. کپسول زینک پلاس
  2. شربت زینک پلاس یوروویتال
  3. شربت زینکاسین روناک
  4. شربت مولتی سانستول پلاس زینک
  5. کپسول ژلاتینی نرم زینک پلاس
  6. قرص یونی زینک لیبرتی سوییس
  7. کپسول زینک پلاس ب کمپلکس مناسب کودکان و نوجوانان دانا
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *