مکمل ها

کمبود کلسیم در بدن و علائم آن و روش های جبران این کمبود

کلسیم

کمبود کلسیم در بدن و علائم آن و روش های جبران این کمبود

کمبود کلسیم از شایع ترین مشکلاتی است که در سرتاسر جهان به ویژه در بین سالمندان و زنان یائسه  وجود دارد، علت های زیادی وجود دارد که می تواند باعث کمبود کلسیم در بدن انسان شود که درنتیجه تاثیرات منفی را به همراه خواهد داشت.

کلسیم یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای بدن است که بیشتر آن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و مابقی از خون وارد عضلات میشود، همچنین کلسیم در انجام بسیاری از عملکردهای بدن مانند ارسال پیام ها ی مهم از طریق سیستم عصبی تاثیر دارد.

چه علائمی نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن است؟

امروزه بیشتر مردم علائمی که نشان دهنده کمبود کلسیم است را جدی نمی گیرند تا زمانی که این مشکل بسیار جدی شود در حالی که کمبود کلسیم علائم بسیار شایعی دارد که می‌توان به راحتی این موضوع را تشخیص داد و می‌توان از پیشرفت آنها به راحتی جلوگیری کرد.

علائم کمبود کلسیم در بدن:

  • گرفتگی و درد عضلات
  • ضعیف شدن استخوان ها
  • عفونت های مکرر
  • تاخیر در بلوغ دختران
  • افزایش علائم pmc

کمبود کلسیم چه تاثیری بر روی بلوغ دختران نوجوان دارد؟

اگر دختران در اوایل دوران کودکی خود با کمبود کلسیم مواجه شوند ممکن است که در آینده دوران بلوغ آنها با تاخیر شکل بگیرمدو ممکن است که کمبود کلسیم باعث بروز مشکلات قاعدگی مانند بی نظمی در دوران قاعدگی و گرگرفتگی شدید در دوران قاعدگی را به همراه داشته باشد، همچنین میتواند موجب بروز اختلال در عملکرد تولید و در مراحل بعدی زندگی آنها شود.

می توان گفت که اگر فرزندان شما دچار تاخیر در دوران بلوغ شوند، ممکن است که با کمبود کلسیم مواجه باشند.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر از در دوران کودکی سطح کلسیم در کودکان بررسی شود و اگر کمبودی وجود داشت با مصرف مکمل های کلسیم برطرف شود، تا بتوان از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کرد.

آیا کمبود کلسیم باعث ایجاد عفونت میشود؟

کلسیم یک ماده مغذی است که برای سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است و می‌تواند به بدن در مقابل با انواع ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها کمک کنند.

کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی قلیایی است که سطح اکسیژن خون را می تواند افزایش دهد، در چنین شرایطی باکتری ها و قارچ ها نمی توانند در یک محیط قلیایی زنده بمانند.

اگر شخصی به طور مکرر دچار سرماخوردگی یا عفونت شود می توان گفت که این شخص دچار کمبود کلسیم است و سیستم ایمنی بدن آن به دلیل کمبود کلسیم ضعیف شده است و نمی تواند در برابر ویروس ها و بیماری ها از بدن مراقبت کند.

کمبود کلسیم با ضعیف شدن استخوان ها چه ارتباطی دارد؟

کلسیم یک ماده حیاتی برای استخوان ها و استحکام آنها است و می‌توان گفت که وجود کلسیم برای استخوان‌ها بسیار ضروری است.

اگر شما با کمبود کلسیم مواجه باشید سلامت استخوان های شما به خطر می‌افتد و در این شرایط استخوان های شما ضعیف تر می شود و نتیجه آن ها افزایش پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شود، در چنین شرایطی ضعیفی و استخوان در طولانی مدت می تواند بر روی قد و قدرت کلی شما تاثیر بگذارد.

برای جلوگیری از کمبود کلسیم و جلوگیری از بروز ضعیف شدن استخوان ها در سنین کم به خصوص در دوران رشد والدین تلاش می کنند تا غذا هایی که دارای کلسیم است را به کودکان خود بدهند تا از کمبود آن در بزرگسالی جلوگیری کنند.

سالمندان و مخصوصاً زنان بعد از یائسگی باید حتماً از کلسیم استفاده کنند که از به وجود آمدن مشکلات استخوانی مانند شکستگی ها و تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کنند زیرا با بالا رفتن سن این مشکلات ناخودآگاه به وجود می آید.

توصیه می‌شود که در هر سن و با هر جنسیتی میزان کلسیم خون خود را بررسی کنید زیرا سطح کلسیم موجود در خون ارتباط بسیار مستقیمی با استخوان‌های شما دارد و در صورت کمبود کلسیم با تجویز پزشک از انواع مکمل های کلسیم استفاده کنید تا این کمبود را جبران کنید.

آیا کمبود کلسیم موجب درد و گرفتگی عضلات میشود؟

می توان گفت یکی از رایج ترین علائم کمبود کلسیم در بدن گرفتگی و درد عضلات است، کمبود این ماده باعث می شود تا سلول های عصبی بیش از اندازه حساس شوند و در نتیجه باعث به وجود آمدن درد و گرفتگی ناگهانی عضلات میشود.

کشیدگی غیرقابل کنترل عضلانی و بی حسی یا احساس گزگز در دست ها و پاها می تواند به دلیل کمبود کلسیم به وجود آید همچنین کمبود کلسیم می‌تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد و عملکرد آن را مختل کند.

اگر به میزان کافی آب مصرف می کنید و در بدن هموگلوبین به میزان مناسبی است و به طور مداوم دچار درد و گرفتگی عضلات می‌شوید باید سطح کلسیم بدن را بررسی کنید زیرا این علائم نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن است.

 کمبود کلسیم چه تاثیری بر روی افزایش علائم pmc دارد؟

‏pmc همان سندروم پیش از قاعدگی است که بیشتر زنان با آن روبرو هستند، این سندروم علائمی شامل بیحالی، هوس غذایی، نفخ و گرفتگی را به همراه دارد  این علائم قبل از شروع تخمک گذاری در نیمه دوم چرخه قاعدگی شروع می‌شود و یک روز پس از شروع قاعدگی از بین می رود، علائم ‏pmc مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما اگر چندین ماه طول بکشد شدت آن بیشتر می شود و برای افراد بسیار آزار دهنده است.

کمبود کلسیم می تواند منجر به افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی می شود و چرخه قاعدگی را به هم بریزد، کلسیم یک ماده معدنی است که در رشد طبیعی رحم و هورمون های تخمدان نقش دارد.

اگر شخصی دچار سندروم پیش از قاعدگی باشد احتمال کمبود کلسیم در این فرد زیاد است و می توان با استفاده از مکمل های کلسیم این مشکل را بر طرف سازد و می‌تواند از نوسانات چرخی در طول قاعدگی جلوگیری کند و علائم PMC را کاهش دهد.

 چگونه می توان کمبود کلسیم را جبران کرد؟

امروزه انواع مواد غذایی وجود دارد که دارای کلسیم هستند و می توانند کمبود آن را در بدن جبران کنند، غذاهایی مانند:

انواع لبنیات مانند ماست و شیر که منبع غنی از کلسیم هستند، انواع دانه ها مانند دانه کنجد و دانه ی چیا که حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند، انواع غذاهای دریایی مانند ساردین و ماهی کنسرو شده، غلات یکی از گروه های غذایی است که دارای کلسیم است، گیاهان و سبزیجات که دارای برگ تیره هستند مانند کلم که سرشار از کلسیم است.

 قرار دادن این مواد در رژیم غذایی می‌تواند به جذب کلسیم کمک کند و در شرایطی که کمبود کلسیم بسیار خفیف باشد می تواند آن را جبران کند اما در شرایطی که کمبود کلسیم بسیار شدید باشد حتما باید با پزشک برای کرد و بر اساس دستور پزشک از انواع مکمل های کلسیم استفاده کرد تا کمبود آن جبران شود.

بهترین قرص و مکمل حاوی کلسیم:

  1. قرص استئوکر ویتابیوتیکس | 30 عدد | حاوی کلسیم، منیزیم، زینک و ویتامین D
  2. کپسول استئو کلتکس لیکوئید کلسیم
  3. شربت کلسیم خوارزمی 200 میلی لیتر
  4. قرص جوشان کلسیم فورت مینو
  5. قرص کلسیم منیزیم زینک D3 مای نوتریشن
  6. قرص کلسیم د3 شاری
  7. شربت کلسی فان رها حاوی کلسیم منیزیم ویتامین D3 و روی
  8. سافت ژل کلسیم سیترات مای نوتریشن حاوی ویتامین D3 و K2
  9. قرص جوشان کلسی کیم و ویتامین D حکیم

خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

چه علائمی نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن است؟

امروزه انواع مواد غذایی وجود دارد که دارای کلسیم هستند و می توانند کمبود آن را در بدن جبران کنند، غذاهایی مانند:

انواع لبنیات مانند ماست و شیر که منبع غنی از کلسیم هستند، انواع دانه ها مانند دانه کنجد و دانه ی چیا که حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند، انواع غذاهای دریایی مانند ساردین و ماهی کنسرو شده، غلات یکی از گروه های غذایی است که دارای کلسیم است، گیاهان و سبزیجات که دارای برگ تیره هستند مانند کلم که سرشار از کلسیم است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *