مکمل ها

نشانه کمبود ویتامین دی و روش های رفع کمبود آن

ویتامین دی

نشانه کمبود ویتامین دی و روش های رفع کمبود آن

 ویتامین دی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ویتامین‌های است که بر روی چند سیستم بدن تاثیر می گذارد.
هنگامی که پوست انسان در معرض نور خورشید قرار بگیرد بدن از کلسترول ویتامین دی تولید می کند همچنین در برخی غذاها مانند ماهی و محصولات لبنی این ویتامین وجود دارد اما تامین ویتامین به وسیله رژیم غذایی یک امر بسیار دشوار است و بیشتر افراد دچار کمبود این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین دی چه تاثیراتی دربدن دارد؟

متاسفانه امروزه کمبود این ویتامین در بین مردم بسیار شایع است، اما افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند و به طور مداوم در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند کمتر دچار کمبود این ویتامین می شوند زیرا پوست و بدنشان به اندازه کافی می تواند ویتامین دی را تولید کند.

معمولاً افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند توانایی تشخیص آن را ندارد زیرا علائم آن بسیار خفیف است اما می‌تواند بر روی سطح کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد.

ویتامین d

در کمبود این ویتامین عوامل زیادی تاثیر دارند مانند تیره بودن پوست، کهولت سن، اضافه وزن یا چاقی، نخوردن ماهی و لبنیات به میزان کافی، استفاده دائم از کرم ضدآفتاب و در خانه ماندن.

چه علائمی نشان دهنده کمبود کمبود ویتامین دی در بدن است؟

  1. بیماری و عفونت مداوم
  2. خستگی و ضعف
  3. درد کمر و استخوان
  4. افسردگی
  5. مشکل در توانایی ترمیم زخم ها
  6. پوسیدگی استخوان
  7. ریزش مو
  8. درد عضلات

 کمبود ویتامین d چه تاثیری در افزایش خستگی و ضعف بدن دارد؟

احساس خستگی و ضعف بدن به دلایل مختلف به وجود آید ولی یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن خستگی میشود کمبود ویتامین دی است اما متاسفانه در بیشتر شرایط نادیده گرفته می‌شود.

کمبود ویتامین دی در خون انسان باعث می شود تا خستگی مفرط به وجود آید و این موضوع تاثیر منفی و روی سطح زندگی افراد می گذارد، همچنین این شرایط بیشتر در بین خانم ها وجود دارد که باعث احساس ضعف و خستگی در بدن میشود و سطح انرژی افراد را کاهش می‌دهد.

 کمبود ویتامین دی چه تاثیری بر روی بیماری ها و عفونت دارد؟

یکی از وظایف اصلی ویتامین دی مقاوم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است تا توانایی این را داشته باشد که در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها که باعث به وجود آمدن بیماری می‌شوند مبارزه کند.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به طور مداوم دچار بیماری به خصوص سرماخوردگی یا آنفولانزا میشوید می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین دی در بدن شما باشد، همچنین کمبود ویتامین دی در بدن می تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و برونشیت باشد، پس یکی از راههای جلوگیری از بیماری کرونا تامین ویتامین D در بدن می باشد.

ویتامین دی کمبود

در چنین شرایطی اگر به طور مداوم دچار بیماری می شوید حتماً باید سطح ویتامین دی بدن خود را بررسی کنید تا اگر دچار کمبود آن هستید با مصرف انواع مکمل ها و داروها این کمبود را جبران کنید زیرا وجود ویتامین دی نقش بسیار مهمی در عملکرد ایمنی بدن دارد و کمبود آن خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک و عفونی را افزایش می دهد.

 آیا کمبود ویتامین دی باعث بروز افسردگی می شود؟

یکی از نشانه های کمبود ویتامین دی افسردگی است.

 تحقیقات نشان داده که در بزرگسالان کمبود این ویتامین می‌تواند با افسردگی ارتباط داشته باشد، تحقیقات و آزمایشات مشخص شده که بیشتر افرادی که دچار افسردگی هستند سطح ویتامین دی در بدن آنها کمتر از سایر افراد است و این تحقیقات نشان می دهد که کمبود این ویتامین با افزایش افسردگی یا بروز آن تاثیر دارد و استفاده از انواع مکمل های ویتامین دی و جبران کمبود آن در بدن می تواند افسردگی را کنترل کند و مانع بروز آن در بین بزرگسالان شود.

امروزه دلایل بیولوژیکی بسیار زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهنده نقش ویتامین دی در عملکرد مغز باشد و برخی گیرنده ها در مغز وجود دارند که ویتامین دی را جذب میکند و این گیرنده ها ارتباط مستقیمی با افسردگی دارند به همین دلیل می‌توان گفت که ویتامین دی بر روی افسردگی تاثیر میگذارد و کمبود این ویتامین در بدن می تواند افسردگی را بدتر کند و استفاده از این ویتامین می تواند علائم افسردگی را بهبود دهد.

 کمبود ویتامین d چه تاثیری در درد کمر و استخوان ها دارد؟

یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند به دلیل کمبود ویتامین دی به وجود آید که از درد استخوان و کمر است زیرا وجود ویتامین دی با روش های مختلفی می تواند در حفظ سلامت استخوان ها تاثیر بگذارد به طور مثال می‌تواند جذب کلسیم در بدن را افزایش دهد.

در بین زنان میانسال کمبود ویتامین دی تاثیرات منفی را از خود به جای می‌گذارد که درد کمر و درد پا نمونه ای از این تثیرات است که فعالیت های روزمره افراد دچار اختلال می شود، و در همه افرادی که دچار کمبود ویتامین d در بدن هستند درد استخوان یا پا درد و سایر مفاصل دو برابر سایر کسانی است که سطح ویتامین دی طبیعی را در خون دارند، پس می‌توان گفت که پایین بودن سطح ویتامین دی در خون انسان می تواند یکی از علت‌های بروز کمردرد و درد استخوان باشد.

 پوکی چه ارتباطی با کمبود ویتامین دی دارد؟

ویتامین دی یکی از عناصر تاثیرگذار در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان است و در این موضوع نقش حیاتی دارد.

در بیشتر افراد به خصوص افراد مسن و میانسال که دچار پوکی استخوان هستند استفاده از کلسیم بسیار ضروری است اما ممکن است در کنار آن دچار کمبود ویتامین دی باشند، کمبود ویتامین دی می تواند تاثیر منفی بر روی جذب کلسیم بدن داشته باشد و می تواند باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان باشد و پایین بودن سطح تراکم مواد معدنی منجر به پوکی استخوان می‌شود و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

استفاده از مکمل های ویتامین d و نرمال نگه داشتن سطح آن در خون می تواند باعث حفظ تراکم استخوان ها شود و از بروز پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری کند.

 کمبود ویتامین دی چه تاثیری بر روی ریزش مو دارد؟

متأسفانه علت ریزش مو را اغلب استرس نسبت می‌دهند که کاملاً یک علت اشتباه و شایعی است زیرا اگر ریزش موی شما بسیار شدید باشد ممکن است علت آن یک بیماری یا کمبود یک ماده مغذی باشد.

در بین خانم ها ریزش مو می تواند به دلیل پایین بودن میزان ویتامین دی در خون باشد، همچنین طاسی منطقه ای یک نوع بیماری خود ایمنی است که با ریزش شدید مو سر و سایر قسمت های بدن همراه است که علت آن  کم بود ویتامین دی است و می‌تواند یکی از عوامل پرخطر در بروز این بیماری باشد.

پس می توان گفت که یکی از دلایل اصلی که باعث ریزش موی شدید در افراد می‌شود کمبود ویتامین دی است چون ویتامین دی نقش موثری بر روی سیستم بدن دارد و کمبود آن تاثیر منفی بر روی سیستم بدن می گذارد، پس از اطمینان از اینکه کمبود ویتامین D باعث ریزش موی شما می شود با مصرف برخی مکمل ها و مواد غذایی می توانید این مشکل را به مرور زمان برطرف سازید.

 

 کمبود ویتامین دی چه تاثیری بر روی درد عضلات دارد؟

در بیشتر مواقع به سختی می توان علت بروز درد عضلات را به درستی تشخیص داد اما برخی شواهد وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث بروز درد عضلات در بین کودکان و بزرگسالان شود.

انجام برخی تحقیقات نشان داده است که کسانی که دچار درد مزمن عضلات هستند با کمبود شدید ویتامین دی رو به رو هستند.

در سلول های عصبی گیرنده ویتامین d به نام گیرنده درد است که درد را درک و احساس می کند به همین دلیل کمبود ویتامین دی می تواند گیرنده های درد را در عضلات تحریک کنند و باعث بروز درد و حساسیت شود.

وجود ویتامین دی در بدن می‌تواند انواع دردها را کاهش دهد و مصرف انواع مکمل ها و قرص های ویتامین d می‌تواند به افرادی که دچار دردهای مزمن عضلات هستند کمک کنند و درد آنها را کاهش دهد.

قرص ویتامین دی برای مردان

 چگونه می توان کمبود ویتامین دی در بدن را جبران کرد؟

یکی  از منابع اصلی که می تواند ویتامین دی را تا حدودی  تامین کند نور خورشید است، همچنین منابع غذایی بسیار کمی وجود دارد که می تواند ویتامین دی مورد نیاز بدن را جبران کند به همین دلیل سعی می شود تا مواد غذایی تولید شود که دارای ویتامین دی باشد تا نیاز بدن را برطرف کند.

مواد غذایی مانند لبنیات و روغن جامد یا مایع معمولاً با ویتامین دی غنی می شوند اما مواد غذایی دیگری وجود دارد که در خود ویتامین دی دارند مانند:
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • ماهی‌های چرب مانند تن و سالمون
  • آجیل ها مانند بادام هندی
یکی دیگر از روش های جبران کمبود ویتامین d استفاده از مکمل ها و داروهایی است که دارای ویتامین دی هستند و می توانند کمبود این ویتامین را در بدن جبران کند امروزه انواع مکمل ها تولید شده که سرشار از ویتامین دی هستند و به منظور جبران کمبود این ویتامین تجویز می شوند، که می‌توان این ویتامین‌ها را با  مشورت پزشک تهیه کرد.

خرید آنلاین قرص ویتامین دی :

شما میتوانید از داروخانه شفا مرکزی بهترین مکمل ها و قرص های ویتامین دی را خریداری نمایید که شامل برند های زیر می باشد:

قرص کلسیم ویتامین دی نیچرمید 500 میلی گرم 90 عددي | nature made

زینک پلاس ویتامین دی 1000 آنتی ای جینگ | anti aging zinc plus vit d 1000

کپسول ویتامین د3 برونسون ( 60 عددي ) | Vitamin D3 Bronson

کلسیم سیترات همراه با منیزیم زینک + D یوروویتال| Calcium Citrate and

قرص ویتامین د3 2000 واحد مولتی نرمال | multi normal vitamin d3 2000 iu

ایزومکس | isomax

قرص ویتامین D3 1000 هلث اید

قرص اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

کپسول ویتامین د3 2000میل او پی دی فارما

قرص ویتامین د3 فورت آرین سلامت

قرص ویتامین D3 2000 مولتی نرمال

کپسول ویتامین دی 4000 دانا

کپسول زینک پلاس و ویتامین د آنتی ایجینگ

قطره خوراکی اولترا ویتامین D3 1000 ویتابیوتیکس

کپسول ژلاتینی ویتامین D3 1000 ترید فورما

خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

کمبود ویتامین دی چه تاثیراتی دربدن دارد؟

معمولاً افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند توانایی تشخیص آن را ندارد زیرا علائم آن بسیار خفیف است اما می‌تواند بر روی سطح کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *