مکمل غذایی, مکمل ها

نارکولپسی یا حمله خواب چیست؟

نارکولپسی چیست

نارکولپسی یا حمله خواب چیست

نارکولپسی چیست؟

نارکولپسی یا حمله ی خواب یک نوع اختلال مزمن در خواب است که علائمی مانند خواب آلودگی شدید در طی روز و حملات ناگهانی خواب را به همراه دارد.

افرادی که این اختلال دچار هستند ممکن است در طی روز و قبل از انجام هر کار یا فعالیتی خواب را تجربه کند.

وجود این نوع بیماری می تواند مشکلات جدی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد به وجود آورد همچنین می تواند باعث از دست دادن ناگهانی توان عضلات شود که به آن نارکولپسی نوع ۱ گفته می شود و در غیر این صورت به آن نارکولپسی نوع 2 گفته می شود.

متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما با استفاده از برخی داروها و تغییر در سبک زندگی می توان آن را کنترل کرد.

علت به وجود آمدن بیماری نارکولپسی چیست؟

هنوز علت به وجود آمدن این بیماری مشخص نشده است. کسانی که دچار نارکولپسی نوع یک هستند سطح پایینی از ماده شیمیایی هیپوکرتین را دارند. هیپوکوتین یک نوع ماده شیمیایی عصبی مهم در مغز انسان است که خواب و بیداری را تنظیم می کند.

یکی دیگر از عواملی که باعث بروز این بیماری می شود ژنتیک است همچنین کسانی که بیشتر از دیگران در معرض ویروس آنفولانزای خوکی قرار دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند اما متاسفانه هنوز به طور دقیق علت آن مشخص نشده است

نارکولپسی چه علائمی دارد؟

متاسفانه علائم و نشانه های این اختلال تا آخر عمر ادامه دارد و ممکن است گاهی اوقات اوج بگیرد و گاهی اوقات کاهش پیدا کند.

علائم و نشانه های مانند:

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز:

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند در هنگام روز در هر مکان و هر زمانی ممکن است بخوابند، به طور مثال فردی که به این بیماری مبتلا باشد ممکن است به هنگام کار یا صحبت کردن با اطرافیان خود به طور ناگهانی به خواب برود و چند دقیقه تا نیم ساعت بخوابد. وقتی که از خواب بیدار می‌شود احساس سرزندگی می کند اما این فرد بعد از گذشت زمان دوباره خواب آلودگی میشود.

همچنین کسانی که به این اختلال مبتلا هستند در طول روز با کاهش تمرکز و هوشیاری روبرو هستند.

از دست دادن توان عضلانی :

به این وضعیت کاتاپلکسی گفته می‌شود که در این شرایط فرد دچار تغییرات فیزیکی متعددی میشود، که این تغییرات شامل گفتار نامشخص تا ضعف کامل بیشتر عضلات می شود که چند دقیقه طول میکشد.

 کاتاپلکسی یک بیماری غیر قابل کنترل است و معمولاً در هنگام احساسات و هیجانات رخ می دهد. ممکن است فردی که به این بیماری مبتلا است در هنگام خنده به طور غیرقابل کنترلی تا زانو خم شود و سرش پایین بیاید.

فلج خواب:

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً ناتوانی موقت بر حرکتی و صحبت کردن را هنگام خواب یا بعد از بیدار شدن تجربه می کنند. این نوع ناتوانی ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد اما می‌تواند برای بیماران ترسناک و نگران کننده باشد.

تغییرات در حرکت سریع چشم:

تغییر و حرکت سریع چشم به زمانی گفته می شود که بیشتر در رویاهای اتفاق می افتد.

کسانی که به نارکولپسی مبتلا هستند سریع به خواب میروند و معمولاً در مدت ۱۵ دقیقه بعد از خواب رویا می بیند.

 نارکولپسی چه تفاوتی با الگوی خواب معمولی دارد؟

 روند طبیعی خواب مراحل مختلفی دارد، مرحله اول خواب با حرکات غیر سریع چشم است که در این مرحله امواج مغز به‌طور غیر قابل توجه کند می شود و بعد از یک ساعت خواب NREM، فعالیت‌های مغز انسان تغییر می‌کند و خواب REM شروع می شود. معمولا بیشتر رویاها در خواب REM به وجود می آیند.

کسانی که به نارکولپسی مبتلا هستند ممکن است بدون اینکه به بخواب NREM بروند در طول شب یا در طول روز به خواب REM برود. کسانی که به این اختلال مبتلا هستند بعد از بیدار شدن هم احساس خواب آلودگی می کنند.

 چه عواملی باعث افزایش خطر ابتلاء به این بیماری می شود؟

برخی عوامل وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری نارکولپسی را افزایش می دهد، مانند :

یکی از عوامل تاثیرگذار سن بیماران است، که معمولاً این بیماری در بین افرادی که ۱۰ تا ۳۰ سال دارند شروع می شود.

همچنین سابقه خانوادگی می تواند خطر ابتلا به این نوع بیماری را ۲۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از کسانی که سابقه خانوادگی ندارند افزایش دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد ممکن است شما هم به آن مبتلا شوید

 بیماری نارکولپسی چه عوارضی دارد؟

وجود بیماری نارکولپسی می تواند عوارض شدیدی را برای بیماران به همراه داشته باشد، مانند :

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند نمی توانند به راحتی در اجتماع حضور داشته باشند زیرا حملات ناگهانی خواب باعث می شود تا زندگی را تحت تاثیر قرار می گیرد.

از آنجایی که حملات خواب بیشتر در هنگام عصبانیت و شادی به وجود می آید، بیماران می توانند به خوبی احساسات خود را نشان دهند.

وجود بیماری نارکولپسی ممکن است آسیب های جسمانی را به همراه داشته باشد زیرا فرد بیمار ممکن است در هنگام رانندگی یا تهیه غذا و سایر فعالیت‌ها به خواب برود.

وجود بیماری نارکولپسی متابولیسم بدن را کاهش می دهد به همین دلیل خطر ابتلا به افزایش وزن را به همراه دارد.

 َ بیماری نارکولپسی چگونه تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص بیماری نارکولپسی پزشک ابتدا آزمایشاتی را انجام میدهد همچنین در مورد سوابق خواب بیمار چند سوال می پرسد و از بیمار میخواهد چاپ الگوی خواب خود را ترسیم کند.

در برخی شرایط ممکن است پزشک از بیمار بخواهید که ۲۴ ساعت در کلینیک بماند تا ساعت مچی و الکترودهایی را به بیمار متصل کنند و به کمک آنها بتواند الگوی خواب شما را بررسی کند.

در این آزمایش فعالیت الکتریکی مغز، قلب، حرکت ماهیچه ها و چشم ها اندازه گیری می شود.

چه درمانی برای بیماری نارکولپسی وجود دارد؟

همانطور که گفته شد هنوز برای بیماری نارکولپسی درمانی وجود ندارد اما استفاده از برخی داروها و تغییر در سبک زندگی می تواند این بیماری را کنترل کند.

برای کنترل علائم این بیماری از داروهای محرک برای سیستم عصبی مرکزی استفاده می شود همچنین برخی از پزشکان مودافینیل را برای بیماران تجویز می کنند که مانند محرک های قدیمی اعتیادآور نیستند اما عوارض جانبی مانند سردرد، اضطراب و تهوع را به همراه دارد.

ممکن است  در برخی شرایط پزشکان داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین یا داروهای مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین را تجویز کند.

همچنین برای کنترل علائم کاتاپلکسی سدیم اکسیبات تجویز می شود که موجب بهبود خواب شبانه می شود.

 چه مکمل هایی برای بهبود این بیماری موثر هستند؟

  • کپسول خوراکی دورمیرین فورت
  • کپسول هیدروکسی تریپتوفان ۵ اچ تی پی 100 میل نوفورما نچرالز
  • قرص اسلیپ کر گلدن لایف
  • قرص زیر زبانی واناتونین نورم لایف
  • سافت ژل ملاتونین 5میلی گرم ترید فورما

از کجا می توانیم مکمل های بهبود خواب را تهیه کنیم؟

اگر به دنبال مکمل ها و قرص هایی هستید که موجب بهبود خواب شما شود می توانید با مراجعه به سایت داروخانه آنلاین شفا مرکزی بهترین مکمل ها و قرص ها را تهیه کنید همچنین در کنار تهیه انواع مکمل ها می توانید از مشاوره رایگان و تخصصی ما استفاده کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *