مکمل ها

نشانه های کمبود سلنیوم در بدن و روش های جبران آن

سلنیوم

نشانه های کمبود سلنیوم در بدن و روش های جبران آن

 کمبود سلنیوم در بدن می تواند علائم زیادی را ایجاد کند زیرا این ماده نقش مهمی را در سیستم های غدد درون ریز، ایمنی و قلب و عروق انسان دارد و عملکرد آنزیم ها و هورمون ها به سلنیوم وابسته است.

کمبود سلنیوم در بدن علائم زیرا از خود نشان می دهد:

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • ضعف عضلات
  • خستگی
  • ناباروری

 تاثیرات کمبود سلنیوم در کاهش قدرت عضلات

از علائم نشان دهنده کمبود سلنیوم در بدن به وجود آمدن اختلالات عضلانی اسکلتی است که باعث ضعف و درد و خستگی عضلات می شود.

کمبود سلنیوم در بدن می‌تواند بر روی عضلات بدن تاثیر منفی بگذارد.

کمبود سلنیوم می تواند ضعف عضلانی را در بیمارانی که از تغذیه تزریقی استفاده می کند اتفاق بیفتد زیرا این ماده مغذی در تغذیه های مایع بسیار کم است.

به طور کلی اگر شما به طور ناگهانی دچار ضعف عضلات شدید می توان گفت که این مشکل یکی از نشانه‌های کمبود سلنیوم است که می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد، با استفاده از مکمل ها و مواد غذایی حاوی سلنیوم می توان این کمبود را جبران کرد.

 ارتباط کمبود سلنیوم با ضعف سیستم ایمنی

یکی دیگر از علائم شایع کمبود سلنیوم که بسیار خطرناک است ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است.

 کمترین میزان کمبود این ماده در بدن می تواند بیماری های عفونی را به یک بیماری جدی و خطرناک تبدیل کند.

کمبود سلنیوم در بدن باعث به وجود آمدن بیماری کشان می شود این بیماری در اثر کمبود ماده سلنیوم و از طریق عفونت و ویروس کوکساکی که این ویروس مسئول بیماری های دست پا و دهان است به وجود می آید، همچنین کمبود سلنیوم در بدن می‌تواند توانایی ویروس ها را افزایش دهد و باعث سمیت قلبی میشود، سمیت قلب بیماری است که در آن عضله قلب آسیب می بیند و جریان خون به خطر می‌افتد.

 کمبود سلنیوم و تاثیر آن بر روی خستگی

خستگی یکی از علائمی است که در بیشتر کمبود های مواد معدنی در بدن به وجود می آید و کاملاً یک علامت شایع است که در بیشتر مواقع بدن با آن روبرو می شود.

کمبود سلنیوم در بدن باعث بروز خستگی در بدن میشود زیرا سلنیوم بر عملکرد طبیعی تیروئید تاثیر دارد و کمبود آن باعث ایجاد حس خستگی می شود زیرا کمبود سلنیوم موجب افت عملکرد تیروئید در بدن می‌شود و در نتیجه خستگی را به همراه دارد.

در صورت بروز خستگی های مداوم بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش میزان مواد معدنی خون خود را بررسی کنید تا علت اصلی بروز خستگی را پیدا کنید در صورتی که با کمبود سلنیوم مواجه شده باشید با استفاده از مکمل ها و مواد غذایی که حاوی سلنیوم است می توانید این کمبود را جبران کنید.

 ارتباط کمبود سلنیوم با ناباروری

یکی دیگر از علائم و نشانه های کمبود سلنیوم، مشکلات ناباروری و مشکل در بارداری است، کمبود سلنیوم در خانم هایی که قصد باردار شدن دارند می تواند باعث بروز مشکلات ناباروری شود و می تواند در صورت بروز بارداری مشکلاتی را ایجاد کند.

سلنیوم یک ماده مغذی است که با باروری ارتباط مستقیم دارد و کمبود آن در مراحل اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد باشد، همچنین می‌تواند به سیستم ایمنی و سیستم عصبی جنین آسیب وارد کند.

اگر شما قصد باردار شدن را دارید بهتر است قبل از بارداری آزمایش های لازم را انجام دهید تا به طور دقیق خون شما مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت کمبود هر کدام از ماده های معدنی و مغذی مورد نیاز بدن کمبود آن جبران شود تا به جنین هیچ آسیبی وارد نشود.

جبران کمبود سلنیوم در بدن

سلنیوم

برای جبران کمبود سلنیوم در بدن در اولین مرحله بهتر است از مواد غذایی که سرشار از سلنیوم هستند استفاده کنیم و آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مواد غذایی مانند :
  • برنج
  • لوبیا
  • ماهی تن زرد
  • نان گندم کامل
  • آجیل برزیلی

در هر فرد میزان مورد نیاز سلنیوم بسته به شرایط و جنسیت آن متفاوت است اما سازمان ملی بهداشت توصیه می‌کنند که افراد بالای ۱۴ سال باید روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم دریافت کنند و این میزان در بین زنان باردار و شیرده به ۷۰ میکروگرم افزایش پیدا می‌کند، اما باید به این نکته توجه کنید که اگر بیش از اندازه سلنیوم و مصرف کنیم ممکن است که دچار مسمومیت شوید.

اگر فردی نتواند سلینیوم را در مواد غذایی خود دریافت کنند باید از مکمل هایی که حاوی سلنیوم است استفاده کنند امروزه انواع مولتی ویتامین های حاوی سلنیوم وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد، مکمل های جداگانه ای وجود دارد که فقط دارای سلنیوم هستند بااستفاده از آنها می‌توان سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین کرد و در صورت کمبود سلنیوم  در بدن این کمبود را برطرف کرد.

تشخیص کمبود سلنیوم

تشخیص کمبود سلنیوم بسیار دشوار است زیرا یک تست و آزمایش تشخیصی برای این ماده وجود ندارد و علائم و نشانه های آن تنها فقط برای کمبود سلنیوم نیستند و ممکن است علت های دیگری داشته باشد.

پزشکان بری تشخیص کمبود سلنیوم و می‌تواند سطح گلوتاتیون پراکسیداز را اندازه گیری کنند زیرا یک آنزیم است که برای عملکرد مناسب سلنیوم نیاز است، به همین دلیل پایین بودن سطح این آنزیم می توان نشان دهنده کمبود سلنیوم در بدن انسان باشد.

مکمل های حاوی سلنیوم:

قرص سلنیوم پلاس او پی دی فارما

کپسول کیوتن پلاس سلنیوم نوتراکس

کپسول سلنیوم 21 سنتری

قرص سلنیوم هلث برست

قرص مگا سلنیوم ویواتیون

قرص سلنیوم هلث برست

قرص فولیکوژن اروند فارمد

قرص سلنیوم نیچرمید

خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

کمبود سلنیوم در بدن چه علائمی را از خود نشان می دهد؟

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • ضعف عضلات
  • خستگی
  • ناباروری
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *