مکمل غذایی, مکمل ها

اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

مادر و شیردهی

اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

اوایل زندگی یک نوزاد اصلی ترین و مهم ترین منبع تغذیه آن شیر مادر است زیرا شیر مادر دارای ترکیبات ضروری و مفید برای بدن نوزاد است که می تواند نیازهای نوزاد را برطرف سازد.
پس از زایمان مادر خون زیادی را از دست می دهد همچنین به دلیل اینکه در دوران بارداری جنین توسط بدن مادر نیاز خود را برطرف می کند ممکن است در دوران شیردهی بدن مادر با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می شود که این کمبود باعث می شود تا نیاز مادر به ویتامین ها و برخی مواد معدنی دوبرابر شود به همین دلیل حتما باید مادر در دوران شیردهی به میزان کافی ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت کنند تا بتوانند نیاز بدن خود را برطرف کند و سپس پس با شیردهی نیاز کودک را بر طرف سازد.

اولین گام برای برطرف سازی نیاز بدن داشتن یک تغذیه مناسب است.

اما متاسفانه مادران به دلایل مختلفی تغذیه مناسب و مفیدی ندارند به همین دلیل ممکن است که کمبود بدن مادر بیشتر شود، این کمبود آسیب‌های زیادی را به بدن مادر وارد می‌کند و نداشتن تغذیه مناسب می‌تواند تاثیرات منفی را بر روی زندگی مادر بگذارد.

 همان طور که در دوران بارداری جنین از ذخایر بدن مادر تغذیه می کند در دوران شیردهی نیز کودک در اوایل زندگی  از شیر مادر تغذیه می کند و مواد مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می کند، این موضوع باعث می شود تا نیاز بدن مادر به مواد معدنی بیشتر شود، همچنین خطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در این دوران بسیار افزایش پیدا می‌کند.

یکی از سوالات رایج که در این دوران برای مادران به وجود می آید این است که چگونه می توان ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرد بدون اینکه آسیبی به نوزاد وارد شود.

بهترین روش برای جبران کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن و جلوگیری از کمبود این مواد در بدن استفاده از مولتی ویتامین های مینرال مخصوص دوران شیردهی است.

مواد ضروری برای بدن مادر در دوران شیردهی

معمولاً نیازهای بدن مادر در دوران شیردهی مشابه دوران بارداری است به همین دلیل توصیه می شود که رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی همانند دوران بارداری باشد.

 با توجه به اینکه بدن مادر در دوران شیردهی نیاز بیشتری به برخی مواد نسبت به دوران بارداری دارد، به طور مثال مادر در دوران شیردهی به کالری بیشتری نسبت به دوران بارداری نیاز دارد.

 اما به این نکته توجه داشته باشید که مواد غذایی تاثیر چندانی بر روی کیفیت شیر مادر ندارند، شاید این موضوع لطف خداوند به جنین باشد تا فاصله طبقاتی تاثیری بر روی کیفیت شیر مادر نداشته باشد، اما دلیل اصلی تاکید بر روی تغذیه مناسب مادر در این دوران به خاطر سلامت جسمی و روانی خود مادر است زیرا نداشتن رژیم غذایی مناسب ناتوانی در انجام کارها و مشکلات جسمی را برای بدن مادر به وجود آورد که این مشکل بر روی نگهداری کودک تاثیر می گذارد.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران شیردهی

بدن انسان به تمامی ویتامین ها و مواد معدنی در طول روز نیاز دارد اما در دوران شیردهی این نیاز به برخی موارد بیشتر می شود مانند:

آهن: پس از زایمان مادر حجم زیادی خون را از دست می دهد به همین دلیل استفاده از آهن در این دوران اهمیت زیادی دارد.

می‌توان آهن مورد نیاز بدن را از طریق استفاده از برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز یا حبوبات تامین کرد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از حبوبات در دوران شیردهی می‌تواند نفخ و بی قراری را برای کودک به همراه داشته باشد به همین دلیل می‌توان آهن مورد نیاز را از طریق مکمل ها دریافت کرد.

کلسیم : یکی از عوامل اصلی که در ساخت استخوان های کودک تاثیر می گذارد شیرمادر است زیرا سرشار از کلسیم است که این کلسیم فقط از بدن مادر تامین می شود، به همین دلیل در دوران شیردهی وجود کلسیم در بدن مادر بسیار اهمیت دارد و باید به طور روزانه این ماده دریافت شود.

ویتامین C : در دوران شیردهی مادر نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به این ویتامین دارد.

یکی از ویتامین های ضروری در این دوران ویتامین c است که انرژی مضاعف به مادر می دهد و از  بروز عفونت‌های احتمالی بعد از زایمان جلوگیری میکند، همچنین این ویتامین می‌تواند باعث افزایش سطح شیر مادر شود.

ویتامین D : همه افراد می‌دانند که ویتامین دی نقش مهم در استحکام استخوان ها دارد به همین دلیل نیاز یک مادر در دوران شیردهی به این ویتامین بیشتر است.

ویتامین دی را می توانید به طور روزانه با مصرف یک عدد تخم مرغ برطرف کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که در صورت نداشتن مشکل چربی خون می توانید به طور روزانه تخم مرغ مصرف کنید.

ویتامین های گروه B : ویتامین های گروه ب  بسیار برای مادر مفید هستند و مانند ویتامین c باعث افزایش شیر مادر میشود.

روش استفاده از مولتی ویتامین مینرال در دوران شیردهی

به دلیل حساس بودن دوران بارداری و شیردهی باید قبل از استفاده از هر نوع مکمل با پزشک مشورت کنید، به طور کلی مولتی ویتامین مینرال در دوران شیردهی روزی یک عدد تجویز می‌شود و باید این مکمل را همراه با آب زیاد بخورید بهتر است که این مکمل را در یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا با معده خالی بخورید، همچنین اگر شما دارای ناراحتی معده هستید و بعد از استفاده از این مکمل دچار اختلالات معده میشوید می توانید این دارو را با غذا بخورید.

به این نکته توجه داشته باشید که ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف دارو از خوردن لبنیات چای یا قهوه خودداری کنید زیرا باعث کاهش تاثیرات مولتی ویتامین مینرال در بدن می شود.

 ترکیبات مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال یک نوع دارو است که می تواند به عنوان مکمل غذایی استفاده شود و دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای بدن ضروری و لازم  هستند.

در این مولتی ویتامین از ویتامین‌ها و موادی استفاده شده که به طور عادی در منابع غذایی و سایر منابع طبیعی دیگر یافت می شود اما ممکن است بدن به هر دلیل با کمبود آنها مواجه می‌شود.

در ترکیبات مولتی ویتامین ها فقط از ویتامین ها استفاده می شود اما در ترکیبات مولتی ویتامین مینرال در کنار ویتامین ها از مواد معدنی دیگری نیز استفاده می شود.

ترکیبات به کار رفته در مولتی ویتامین ها و مولتی ویتامین های مینرال:

مولتی ویتامین مینرال در دوران شیردهی

ممکن است به دلایل مختلف یک مادر از خوردن برخی غذاها خودداری کند، مانند خستگی های شبانه، نبودن امکانات برای تهیه غذای مفید، حساسیت و بی علاقگی به غذا یا حتی ترس از چاق شدن.

در چنین شرایطی بدن مادر با کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی روبرو می شود که ممکن است برای مادر و کودک ضرر داشته باشد، امروزه برای تمام مادران در دوران شیردهی انواع مکمل ها وجود دارد که می توانند نیازهای بدن آنها را برطرف کند.

مکمل مولتی ویتامین مینرال در دوران شیردهی می تواند بهترین گزینه برای برطرف کردن نیاز مادر باشد زیرا طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین ها را در خود دارد و می توانند به عنوان یک مکمل غذایی به مادران کمک کند

مکمل های مخصوص دوران شیردهی

برای دوران شیردهی مکمل های مخصوصی وجود دارد که می تواند نیاز مادران را برطرف سازد، در ادامه بهترین مکمل های مخصوص دوران شیردهی را به شما معرفی می کنیم:

  1. قرص پرینامکس نیو مام یوروویتال
  2. کپسول سافت ژل مولتی پریناتال دانا
  3. قرص مولتی پریناتال سیمرغ دارو عطار
  4. قرص فری ناتال فرمولا نچرال ورلد
  5. قرص و کپسول پرینامکس برست فیدینگ یوروویتال
  6. قرص لاکتاول نانو حیات دارو
  7. کپسول ماما لایف لایف آن
  8. قرص پریناویت آیزن آپوویتال

خرید آنلاین و تلفنی و ارسال سریع از داروخانه شفا چطوراست؟

شما میتوانید هم بصورت آنلاین و هم بصورت تلفنی ثبت سفارش کنید. در صورت نیاز برای آموزش سفارش آنلاین در سایت به بالای صفحه قسمت آموزش خرید از سایت مراجعه کنید. کلیه سفارش ها حداکثر قبل از ظهر فردا به دست شما خواهد رسید و برای شهرستان ها بر اساس زمانبندی پست و 48 ساعته می باشد.

مواد ضروری برای بدن مادر در دوران شیردهی چه می باشد؟

اوایل زندگی یک نوزاد اصلی ترین و مهم ترین منبع تغذیه آن شیر مادر است زیرا شیر مادر دارای ترکیبات ضروری و مفید برای بدن نوزاد است که می تواند نیازهای نوزاد را برطرف سازد.

پس از زایمان مادر خون زیادی را از دست می دهد همچنین به دلیل اینکه در دوران بارداری جنین توسط بدن مادر نیاز خود را برطرف می کند ممکن است در دوران شیردهی بدن مادر با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می شود که این کمبود باعث می شود تا نیاز مادر به ویتامین ها و برخی مواد معدنی دوبرابر شود به همین دلیل حتما باید مادر در دوران شیردهی به میزان کافی ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت کنند تا بتوانند نیاز بدن خود را برطرف کند و سپس پس با شیردهی نیاز کودک را بر طرف سازد.

اولین گام برای برطرف سازی نیاز بدن داشتن یک تغذیه مناسب است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *